Drastische wijziging zorginkoopbeleid Wlz
27-05-2015 15:47Drastische wijziging zorginkoopbeleid Wlz
1 4267 Kwaliteit

Het nieuwe inkoopbeleid staat in een presentatie die brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland onlangs heeft gegeven. Zorgkantoren willen, veel meer dan voorgaande jaren, het gesprek aangaan met zorgaanbieders over kwaliteit. Verzekeraars willen op maat gemaakte afspraken met aanbieders. Instellingen met goede kwaliteitsafspraken worden beloond met meerjarige zorgcontracten; instellingen die slecht presteren riskeren dat er helemaal geen zorgovereenkomst wordt afgesloten. Of dat ze alleen maar een eenjarige overeenkomst krijgen tegen het laagste basistarief.
Eisen
Zorgkantoren kijken bij de beslissing wel of geen meerjarencontract en tariefopslag naar een aantal voorwaarden. Zo komen organisaties waar locaties onder verscherpt toezicht staan überhaupt niet in aanmerking voor meer dan een eenjarige overeenkomst tegen basistarief. Dit geldt ook voor instellingen waar een onderzoek naar fraude loopt. Verder moeten aanbieders die een meerjarig contract boven basistarief willen in 2015 al een overeenkomst hebben met een zorgkantoor. Ten slotte moet aan de 'regionale voorwaarden' worden voldaan. Dat zijn de kwaliteitseisen die ieder zorgkantoor apart vaststelt voor de eigen zorgregio. Het idee hierachter is dat zorgkantoren met hun regionale paragraaf zelf hun visie op kwaliteit kunnen invullen.
Maximale tariefopslag
Het niet nakomen van de gemaakte afspraken in de regionale paragraaf leiden bij alle zorgkantoren tot minder opslag boven op het basistarief. De maximale tariefopslag is landelijk vastgesteld.
Waardigheid en trots
Het beleid van ZN loopt parallel aan het nieuwe kwaliteitsbeleid 'Waardigheid en trots' van het ministerie van VWS. Onlangs benoemde staatssecretaris Van Rijn tweehonderd pilots die experimenteren met regelarme zorg. Dit zijn voorbeeldinstellingen die opereren zoals de hele sector dat moet doen in de visie van ZN en VWS.
———
Terug